Σε μονοπρόσωπες ΕΠΕ και Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες (ΙΚΕ) που δραστηριοποιούνται στους τομείς τουρισμού, εστίασης, ψυχαγωγίας, παροχής υπηρεσιών φύλαξης και καθαριότητας επικεντρώνονται οι έλεγχοι του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών, καθώς σε επιχειρήσεις αυτής της εταιρικής μορφής διαπιστώνεται το τελευταίο διάστημα έντονη παραβατικότητα.
Παράλληλα, βέβαια, εντείνονται οι προσπάθειες αποτροπής δημιουργίας νέων οφειλών, με τα χρέη προς τα Ταμεία να έχουν εκτοξευθεί στο δυσθεώρητο ποσό των 33,8 δισ. ευρώ και τους παραβάτες, κατά κύριο λόγο στρατηγικούς κακοπληρωτές, να εφευρίσκουν συνεχώς νέους τρόπους οργανωμένης εισφοροδιαφυγής.
Οι ρυθμίσεις δεν αποδίδουν
Οι όποιες προσπάθειες ρύθμισης των οφειλών, άλλωστε, φαίνεται πως πέφτουν στο κενό, αφού από τις συνολικά 382.650 αιτήσεις για ένταξη για κάποια ρύθμιση, μόλις 133.270 είναι ενεργές. Οι υπόλοιπες 205.318 έχουν «χαθεί» ενώ υπάρχουν και 44.062 που έχουν ολοκληρωθεί. Οσον αφορά την πορεία της ρύθμισης οφειλών στο πλαίσιο λειτουργίας του εξωδικαστικού μηχανισμού, μέχρι το τέλος Ιουνίου είχαν υποβληθεί 1.722 αιτήσεις, οι 442 προχωρούν σε διαδικασία διαπραγμάτευσης με τους πιστωτές και οι 143 σε διμερή διαπραγμάτευση με το ΚΕΑΟ.
Οι δράσεις του Κέντρου στρέφονται αφενός στον έλεγχο αφερεγγυότητας μονοπρόσωπων ΕΠΕ, ΙΚΕ αλλά και κοινών επιχειρήσεων, αφετέρου στον διαχωρισμό των οφειλών με βάση τη δυνατότητα είσπραξης, ώστε οι προσπάθειες να στραφούν στα θεωρητικά εισπράξιμα χρέη.
Αναγκαστικά μέτρα
Με στόχο την είσπραξη 1,2 δισ. ευρώ εντός του 2018 που θα βοηθήσουν να επιτευχθεί ο στόχος για αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος στον ΕΦΚΑ, οι ελεγκτές του ΚΕΑΟ προχωρούν τις διαδικασίες αναγκαστικών μέτρων αλλά και την αναστολή της δυνατότητας υποβολής αναλυτικών περιοδικών δηλώσεων (ΑΠΔ) μέσω Διαδικτύου που εφαρμόζεται για οφειλέτες με μεγάλες κυρίως και μη ρυθμισμένες οφειλές. Το τρίμηνο (Απρίλιος – Ιούνιος 2018) έχουν αποσταλεί 13.779 ατομικές ειδοποιήσεις προκειμένου να ξεκινήσουν οι διαδικασίες αναγκαστικών εισπράξεων.
Βέβαια, πριν από τη λήψη των μέτρων αυτών, οι οφειλέτες αξιολογούνται και δημιουργείται το προφίλ του καθενός με πληροφορίες από το ηλεκτρονικό σύστημα του ΚΕΑΟ, τη διασύνδεση με το μητρώο της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, τα στοιχεία του ΓΕΜΗ κ.λπ. Στη συνέχεια καθορίζεται ο βαθμός εισπραξιμότητας και επισφάλειας κάθε οφειλής και ανάλογα με το ύψος της οφειλής, την παλαιότητά της, αλλά και τη συμπεριφορά του οφειλέτη, ενεργοποιούνται οι διαδικασίες δέσμευσης των τραπεζικών λογαριασμών, κατασχέσεων και πλειστηριασμών.
Για χρέη κάτω των 5.000 ευρώ, κυρίως από ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολουμένους, που δημιουργήθηκαν εντός της κρίσης, οι διαδικασίες πάνε πιο πίσω, κυρίως αν εξυπηρετούνται οι τρέχουσες εισφορές και καταβάλλεται κάθε μήνα ένα εύλογο ποσό έναντι της οφειλής. Οι κινήσεις αυτές «ενισχύουν το προφίλ της αξιοπιστίας του οφειλέτη», επισημαίνεται στην πρόσφατη έκθεση του ΚΕΑΟ, και λαμβάνεται σοβαρά υπόψη. Στον αντίποδα, εντατικοποίηση των ελέγχων αναμένονται από το φθινόπωρο σε ΙΚΕ και μονοπρόσωπες ΕΠΕ όπου διαπιστώνεται συστηματική καταστρατήγηση της νομοθεσίας.
Επιπροσθέτως, στο ΚΕΑΟ εντείνεται ο έλεγχος αφερεγγυότητας των κοινών επιχειρήσεων, παράλληλα με τη διαβάθμιση των οφειλών σε ανεπίδεκτες είσπραξης ή όχι. Ηδη, έχει διαπιστωθεί πως προϋποθέσεις χαρακτηρισμού των οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης συντρέχουν για 830 περιπτώσεις με ποσό συνολικής οφειλής ύψους 135,2 εκατ. ευρώ.
Το μπλόκο
Κεντρικό ρόλο στη διαδικασία διαδραματίζει το μέτρο της φραγής των ΑΠΔ σε επιχειρήσεις με έσοδα και υψηλούς τζίρους που δεν έχουν οφειλές απέναντι στους εργαζομένους, «ξεχνούν» όμως να αποδώσουν τις ασφαλιστικές εισφορές εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, τις οποίες όμως δηλώνουν μέσω του συστήματος των ΑΠΔ. Με τη φραγή, αναγκάζονται να επισκεφθούν τα κατά τόπους υποκαταστήματα του ΕΦΚΑ κι εκεί, οι αρμόδιοι θα τους ενημερώσουν πως είτε θα ενταχθούν σε ρύθμιση είτε θα αποκλειστούν από τη λήψη ασφαλιστικής ενημερότητας. Μέχρι σήμερα με τη διαδικασία αυτή έχει ανασταλεί η δυνατότητα υποβολής ΑΠΔ 1.345 οφειλετών, από τους οποίους οι 309 προχώρησαν στη συνέχεια σε ρύθμιση ή εξόφληση της οφειλή τους.
Καθημερινή